Is een FAQ – veel gestelde vragen sectie op je website handig?

Je wilt natuurlijk dat je bezoekers snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken.

Daarom is het belangrijk om een FAQ (Frequently Asked Questions) sectie op je website te plaatsen. En waarom dat nou zo belangrijk is vertel ik hier.

Bezoekers krijgen snel antwoorden

Een FAQ sectie geeft bezoekers de mogelijkheid om snel antwoorden te vinden op hun vragen. Dit betekent dat ze niet door lange lappen tekst hoeven te zoeken om te vinden wat ze nodig hebben. Het kan ook dat bezoekers de website verlaten als ze niet snel de informatie vinden die ze nodig hebben. Een FAQ-sectie kan dit dus voorkomen.

Verhoogt de betrouwbaarheid

Een FAQ sectie kan de betrouwbaarheid van de website vergroten. Bezoekers vinden het vaak fijn om te weten dat er informatie beschikbaar is over het bedrijf of de dienstverlening. Dit kan helpen om hun vertrouwen te vergroten en kan hen stimuleren om te blijven op de website.

Verhoog de conversieratio’s

Een FAQ-sectie kan bijdragen aan het verhogen van de conversieratio’s. Wanneer je bezoeker beter geïnformeerd voelen over je product of dienst, zijn ze eerder geneigd om over te gaan tot aankoop. Dit kan leiden tot meer verkoop en dus een hogere omzet.

En hoe zorg je nu voor goede FAQ-vragen die zinvol zijn om op jouw website te zetten?

Identificeer de meest gestelde vragen

De eerste stap bij het opstellen van een goede FAQ-sectie is om de meest gestelde vragen te identificeren. Dit kan door bijvoorbeeld te kijken naar je e-mails of DM berichtjes die je hebt gekregen. Door deze informatie te verzamelen, kun je een lijst maken van de vragen die het meest relevant zijn voor jouw website.

Houd de vragen kort en bondig

Wanneer je de vragen gaat opstellen, is het belangrijk om ze kort en bondig te houden. Vermijd lange zinnen en vaktaal dat mogelijk verwarrend is voor je bezoeker. Probeer de vraag in één of twee zinnen te schrijven en houd het antwoord ook zo eenvoudig mogelijk.

Wees specifiek en duidelijk

Zorg ervoor dat de vragen specifiek genoeg zijn zodat ze begrijpen wat er wordt bedoeld. Vermijd algemene vragen zoals “Wat zijn jullie tarieven?” en geef in plaats daarvan specifieke informatie, bijvoorbeeld “Wat is het tarief voor het huren van een auto voor één dag?” Zorg ervoor dat de vragen duidelijk en ondubbelzinnig zijn.

Geef een volledig antwoord

Het antwoord op de vraag moet volledig zijn en de vraag beantwoorden zoals deze gesteld is. Vermijd het geven van incomplete of vage antwoorden. Als het antwoord te lang is, overweeg dan om het in secties te verdelen, zodat het gemakkelijker te begrijpen en te verwerken is voor de klant. Verwijs ook niet naar andere producten of diensten, dat maakt het verwarrend.

Waar plaats je de FAQ?

De FAQ-sectie plaats je onder elke salespagina op je website. Dus de vragen die bij jou product of dienst horen. In Divi kun je dit heel mooi doen door de accordeon module toe te voegen.

Conclusie

Een FAQ sectie is echt een waardevolle toevoeging aan je website. Het geeft bezoekers snel antwoorden op hun vragen, bespaart tijd en energie, vergroot de betrouwbaarheid en verhoogt je conversieratio omdat je op alles een antwoord kan geven en je klant niet afhaakt.

Zorg ervoor dat de inhoud van de FAQ-sectie relevant en up-to-date is én blijft, zodat je bezoekers de juiste informatie kunnen vinden. Loop dus echt zo nu en dan je website na of alles nog klopt.

Klik op de afbeelding om je e-book aan te vragen.